Zanimljivosti iz povijesti

Zanimljivosti iz povijesti

Imali smo zanimljivu i uzbudljivu povijest. Evo par ulomaka iz prošlosti koji će nas podsjetiti na vozila koji su danas oldtimeri. Pronaći ćete također i razne priče vezane uz njih. Povijest je ono iz čega trebamo učiti, a ujedno i očuvati.
Automobilska povijest je kod nas bila i više nego uzbudljiva...
Nedjelja, 21 Listopad 2018 19:22

Škoda 1000 MB

Napisao
Motor Škode 1000MB Motor Škode 1000MB

Da li ste znali da je Škoda jedna od najstarijih tvornica automobila na svijetu? Osnovana je davne 1894. godine. Prije Drugog svjetskog rata proslavila se svojim automobilima moderne koncepcije i smjelog dizajna.

Nakon rata, sredinom pedesetih godina, uprava je shvatila da klasična koncepcija njenih modela sa motorom naprijed i pogonom na zadnjim kotačima neće biti dovoljno konkurentna u predstojećim vremenima, pa je dala nalog timu inženjera da osmisli potpuno novo vozilo modernog koncepta i dizajna, dovoljno jeftino za domaće kupce, a opet dovoljno atraktivno i konkurentno za izvoz.
Prve serije su imale zaobljeno zadnje staklo i velike škrge za zrak.

Skoda 1000mb bocno

Radovi su počeli 1954. godine, a inženjeri koji su radili u tada vrlo izoliranoj sredini, mogli su se osloniti samo na vlastito znanje i morali su izmisliti „rupu na šasiji” kako bi došli do nekih rješenja koja sada svi uzimamo zdravo za gotovo. Upravo zbog toga i ne treba da čuditi što je razvoj novog modela trajao čak deset godina.

skoda 1000mb otraga

Pored želje za modernim automobilom, jedan od imperativa bilo je i smanjenje troškova proizvodnje. Kako su bili na potpuno neispitanoj teritoriji, temeljni Česi su spremili čak tri vrste prototipova, svi sa različitom postavkom mehanike i motorizacije, kako bi ispitali kojim pravcem treba ići.

Kroz obimna ispitivanja u saobraćaju zaključili su koji je najlakši za proizvodnju i najbolji za vozače u drugoj polovini dvadesetog stoljeća.

Dugo su lutali, što sa dizajnom, što sa mehanikom. U drugoj polovini pedesetih, glavni inženjer, gospodin Velebni je počeo je kristalizirati sliku o tome kakva će biti postavka mehanike, ali im nikako nije išlo od ruke da karoseriju dizajniraju na adekvatan način.

SKODA 1000MB skica

Škodini povjesničari svjedoče o do tada neviđenom naporu da se svaki detalj dotera do savršenstva. U tu svrhu nekoliko prototipova prešlo je 1,6 miliona kilometara u najgorim mogućim vremenskim uvjetima.

Temperaturama od 30 stupnjeva ispod nule, snijegu i ledu automobile su izlagali u Sibiru. Drugu krajnost, temperature od 45 stupnjeva, pijesak i loše puteve pronašli su u Azerbejdžanu. Izdržljivost komponenti pri konstantnim velikim brzinama ispitivali su na auto-putevima u Istočnoj Njemačkoj.

Mehanika je prošla sva ispitivanja bez problema, bližio se početak serijske proizvodnje, ali dizajn još uvek nije bio definisan. Tu je „uskočio” češki dizajner Jan Začek koji je presudio i dao automobilu klasičan troprostorni dizajn sa modernim detaljima koji su bili popularni i tom periodu.

Godinu dana pred premijeru, automobil je bio kompletiran i čekao se završetak izgradnje potpuno nove tvorničke hale i pristupnih puteva u Mladoj Boleslavi. Koliko su Česi bili uvjereni u uspjeh svog novog modela govori i detalj iz povijesti.

skoda mb interijer 

Prilikom posjete sovjetskog predsednika Leonida Brežnjeva Čehoslovačkoj 1963. godine, domaćin, predsjednik Antonin Novotni je odveo gosta u novu tvornicu, gde su imali prilike osobno provozati novu „škodu”.

Došao je i dugo iščekivani trenutak premijere „1000 MB”. Strani novinari su „škodu” vrlo dobro prihvatili. Pohvalili su njen dizajn i koncepciju, a većina testova naših kolega završavala se konstatacijom da auto nudi najviše za uloženi novac od svih konkurenata.

Ipak, pokazalo se da „škoda 1000 mb” nije baš tako jeftina i povoljna za stanovnike Čehoslovačke. Kada se tadašnja prosječna plata u Čehosolovačkoj i cijena „škode 1000 MB” usporede sa sadašnjom prosječnom plaćom u Češkoj, ispalo bi da pod istim uslovima aktualna „škoda fabija” trebala koštati 44 tisuće eura!

Sa druge strane, na Zapadu, ovaj auto je bio jedan od najjeftinijih. Koštao je 44 tisuće Kruna, a primjera radi „Simca 1300” je koštala 53 tisuće Kruna. Zbog toga i ne čudi što je „1000 MB” bila hit i veliki izvozni adut Čehoslovačke.

Veliki dio od 443.156 proizvedenih završio je u izvozu, a podaci kaži da je 1.270 vozila sklopljeno na Novom Zelandu. Proizvodnja „škode 1000 MB” završena je nakon samo 5 godina, 1969. godine.

I pored očiglednih problema prilikom uvođenja nove tehnologije, „škoda 1000 MB” je postigla ogroman uspjeh i utrla put novoj eri tvornice, periodu koji je trajao sve do 1989. goine kada je predstavljena „škoda favorit” sa prednjim pogonom.

Više u ovoj kategoriji: « Fiat Campagnola