Utorak 12 Studeni 2019

Kako ugoditi motor automobila

Napisao
Ocijeni sadržaj
(2 glasova)
Podešavanje motora Podešavanje motora

Iako mnogi hobisti ugađaju svoje automobile već desetljećima, vrlo malo njih, zapravo to čini na ispravan način. Objasnit ćemo kako to ide i koji je najvažniji zadatak, ali prvo moramo spomenuti jednu malu stvar: 

Postoji jedan i samo jedan, ispravan postupak ugađanja automobila! 

Prvo, provjeriti osnove

Nemojte započinjati sa mijenjanjem dijelova ili podešavanjem odmah. Provedite nekoliko minuta provjeravajući dijelove stroja. To je važno, jer nepravilan rad pojedinih sustava utječe na ugađanje motora. Nemojte zaobići jednu od slijedećih provjera:

1.Dali sustav hlađenja radi ispravno? Osim što čuva motor od pregrijavanja, dali radi na korektnoj radnoj temperaturi? Dali negdje ispušta rashladnu tekućinu? Ako postoje crijeva za vode koja su povezana sa rasplinjačem, jesu li spojena kako treba?
2.Dali je akumulator pun? Radi li dinamo / alternator ispravno?
3.Dali je sustav opskrbe goriva čist (posebno filter), ima li pumpa ispravan tlak? Ima li svježeg plina u spremniku?
4.Dali sve veze (čok, gas, mijenjač) rade glatko od početne do krajnje pozicije?
5.Dali je struja u dobrom stanju? Ima li kakvih prekida u izolaciji? Jesu li priključci hrđavi ili popušteni?

Sada možemo početi

Prva stvar koju treba učiniti je ostaviti rasplinjač na miru u ovom trenutku! To je posljednja stvar koju treba prilagoditi. Na taj način bi uzrokovali nište više nego da moramo "loviti" usklađivanje sa sustavom paljenja i vjerojatno nikada ne bi  dobili ono što želimo. 

Prvo pravilo ugađanja motora je da su postavke paljenja ispravne. Paljenje je "vođa" i sve ostalo ispod haube je "orkestar", kojeg vodi. Uzmite dovoljno vremena da ga ispravno podesite. 

Počnite sa svježim setom platina (kontakata) , novim kondenzatorom i novim svječicama. Ako mijenjate kablove svječica (ovisno o kilometraži) preporučujemo zamjenu grafitnih kablova sa kablovima čvrste jezgre (žice) . Takvi kablovi traju mnogo duže. 

Korak 1 – postavite motor u gornju mrtvu točku, oznaka je obično na remenici radilice. Skinite razvodnu kapu i provjerite dali je rotor cilindar br.1 (ako je neoznačen, slijedite kabel svječice sa razvodne kape do prvog cilindra). Ako je to okrenut za 180 stupnjeva od tog položaja, okrenite motor za jedan krug unatrag. Sad bi trebao biti na poziciji. Označite crtom tijelo razvodnika paljenja na bloku motora. To će vam omogućiti podešavanje , ako je potrebno. 

Razlog što radite ovo je kako bi spriječili krivo ukapčanje kablova svječica kasnije ne bude li potrebno zamijeniti razvodnik paljenja. Motor je sada mehanički postavljen za pravilan slijed paljenja. 

Korak 2 - Izvucite stare platine (kontakte), kondenzator i rotor. Provjerite dali vakuum ploča ima nesmetan hod, po mogućnosti sisanjem vakuum crijeva. Ugradite novi set platina na ploču zajedno s kondenzatorom (na nekim automobilima kondenzator je montiran na bobinu). Otpustite razvodnik paljenja dovoljno tek da bi se omogućilo kretanje, i okrenite ga dok platine ne dođu na najviši dio grbe (na osovini razvodnika). Zategnite vijak i podesiti platine na odgovarajući mehaničke razmak, prema vašem priručniku za vozilo. Koristite se mjernim listićima ne bi li ispravno podesili platine. Uzmite dovoljno vremena ne biste li bili sigurni da ste ovo dobro učinili. Instalirajte rotor i razvodnu kapu. 

Korak 3 - Podesite razmak na novim svječicama i montirajte ih, pazite da ih ne stegnete previše. Stavite kablove, pazite na pravilan slijed paljenja. Provjerite jesu li kablovi u razvodniku paljenja i na bobini dobro učvršćeni 

Korak 4 – Upotrebite „dwell metar“ i spojite ga. Crvena žica ide na bobinu (negativan terminal) i crna na masu. Pokrenite motor i provjerite kut. Ako vrijednost nisu u dozvoljenom rasponu (po priručniku vozila) zaustaviti motor i pomaknite platine na manji razmak (ili veći). Podešavajte do korektnog položaja. Kut paljenja se uvijek treba podesiti uz pravilno podešavanje razmaka platina. 

Korak 5 – Uzmite svjetlo za podešavanje paljenja. Podesite vrijeme paljenja , a zatim označite poziciju na remenici radilice. Isključite vakum sa razvodnika paljenja i stavite olovku  u nju kako bi spriječili curenje vakuuma. Pokrenite motor i nek radi sa 500-600 okretaja u minuti kako bi spriječil bilo kakvue akcije od centrifugalnog mehanizma (ako postoji), a zatim polako rotirajte razvodnik paljenja se ne poklope linije oznake sa svjetlom pokazivača. Zategnite vijak razvodnika paljenja. Ako se motor okreće prebrzo, popustite vezu za gas na rasplinjaču. Ako motor radi presporo povećajte broj okretaja na  praznom hodu.

Korak 6 – Sada konačno možete podesiti rasplinjač. Prvo, ugodite vijak praznog hoda. Uz ispravnu radnu temperaturu (to je važno, pričekajte da se motor ugrije) prilagodite jedan vijak polako u smjeru kazaljke na satu dok motor počinje posrtati ili grubo ubrzavati, a zatim ga vratite za oko jedan okret. Podesite drugi vijak na isti način sve dok motor ne počne raditi glatko. 

Korak 7 - Vozite auto i obratite pozornost na bilo grubo rad ili ubrzavanje s oklijevanjem... Motor bi trebao raditi odlično, ako ne morat ćete dijagnosticirati problem. Ako to nije nešto kao labavi utikač ili nešto drugo očito, mogao bi biti neispravan rasplinjač, nedostatak kompresije, itd., ali barem ćete znati da je paljenje sustava ispravno podešeno.